III. IDENTYFIKACJA MAŁOLETNIEGO W OBIEKCIE I JEGO RELACJI W STOSUNKU DO OSOBY
DOROSŁEJ, Z KTÓRĄ PRZEBYWA
1. Personel Obiektu dokonuje identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą
przebywa w Obiekcie. Czynności tych dokonuje personel recepcji Obiektu. W razie
uzasadnionej potrzeby, do dokonania identyfikacji jest uprawniony również każdy inny
członek personelu Obiektu.
2. Procedura identyfikacji dziecka i jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w
Obiekcie obejmuje następujące działania personelu Obiektu:
• a. Personel Obiektu pyta gościa o dokument dziecka (np. dowód osobisty, paszport,
legitymację szkolną, dokument w aplikacji mObywatel) oraz dokument osoby dorosłej
i odnotowuje ich dane w systemie obejmującym dane gości Obiektu.
• b. W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo dziecka i osoby
dorosłej – personel pyta o tą relację zarówno osobę dorosłą, jak i dziecko. Spółka ustala
przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i dzieckiem, którego treść znajduje się w
Załączniku nr 4 do Standardów.
• c. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym dziecka, personel
pyta, czy osoba dorosła posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców lub
opiekunów prawnych na wspólny wyjazd osoby dorosłej z dzieckiem (np. pisemne
oświadczenie). Informacja o istnieniu lub braku takiego dokumentu zostaje
odnotowana w systemie obejmującym dane gości Obiektu.
• d. Jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu potwierdzającego zgodę rodziców lub
opiekunów prawnych, personel Obiektu prosi o numer telefonu do tych osób, a
następnie dzwoni i potwierdza przebywanie dziecka w Obiekcie z obcą osobą dorosłą
za wiedzą i zgodą rodziców/ opiekunów prawnych. W miarę możliwości dziecko
powinno potwierdzić, że osobą, z którą nawiązany został kontakt, jest jego rodzic lub
opiekun prawny.
• e. W przypadku braku możliwości weryfikacji w sposób opisany powyżej, personel
Obiektu prosi o wypełnienie oświadczenia, którego wzór stanowi Załącznik nr 5 do
Standardów.
3. W przypadku braku woli okazania dokumentu dziecka lub wskazania relacji z dzieckiem,
personel Obiektu wyjaśnia, że procedura służy zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom
korzystającym z Obiektu i została opracowana w wykonaniu prawnych obowiązków
nałożonych na obiekty świadczące usługi hotelarskie. Nadrzędnym celem pytań jest
zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich dzieci przebywających w Obiekcie.
4. Po pozytywnym wyjaśnieniu sprawy, należy podziękować gościowi za czas poświęcony na
upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą opieką.
5. Jeżeli rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego
intencji skrzywdzenia dziecka, pracownik recepcji Obiektu powiadamia przełożonego o tych
wątpliwościach w sposób nie budzący podejrzeń dorosłego przebywającego w Obiekcie z
dzieckiem. Przełożony powinien zawiadomić również służbę ochrony Obiektu, o ile znajduje
się w Obiekcie. Powiadomień tych dokonuje się bez obecności gościa. Zarówno dziecko, jak i
osoba dorosła powinni być pod stałą obserwacją personelu do czasu wyjaśnienia sprawy.
6. Przełożony pracownika recepcji Obiektu podejmuje decyzję o zawiadomieniu Policji lub w
razie wątpliwości przejmuje rozmowę ze osobą dorosłą, przybyłą do Obiektu z dzieckiem, w
celu uzyskania dalszych wyjaśnień.
7. W przypadku, gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa
na szkodę dziecka, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję i od tego momentu stosuje
procedurę reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia krzywdy dziecka (pkt. IV
Standardów).
8. Personel innych niż recepcja działów Obiektu powinien niezwłocznie zawiadomić
przełożonego o zauważeniu podejrzanych lub nietypowych okoliczności bądź zachowań,
w szczególności wymienionych w ust. 12 poniżej.
9. W sytuacji opisanej w ust. 8 powyżej, przełożony w sposób zależny od okoliczności
weryfikuje, na ile podejrzenie krzywdzenia dziecka jest zasadne i w razie potrzeby
przeprowadza działania wyjaśniające lub zawiadamia Policję.
10. Personel Obiektu zachowuje szczególną ostrożność i zwraca szczególną uwagę na sytuację
dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, szczególnie,
gdy ze względu na niepełnosprawność od dziecka nie można uzyskać informacji
potwierdzających dane podawane przez osobę dorosłą.
11. Identyfikacja jest obowiązkowo przeprowadzana, jeśli zostanie stwierdzona sytuacja
nietypowa lub podejrzana, wskazująca na możliwe ryzyko krzywdzenia dziecka.
12. Sytuacje nietypowe lub podejrzane obejmują w szczególności (ale nie wyłącznie)
wystąpienie następujących okoliczności:
RECEPCJA
• Gość unika podania swoich danych osobowych lub danych dziecka; Gość prosi o anonimowe
zameldowanie lub jawnie wskazuje nieprawidłowe dane.
• Gość sprawia wrażenie, jakby nie znał danych osobowych dziecka, myli je.
• Jeśli z dzieckiem przyjeżdża więcej niż jedna osoba dorosła – osoby te podają różniące się od
siebie dane dziecka.
• Gość oświadcza, że nie ma dokumentów swoich lub dziecka; nie chce udzielić wyjaśnień.
• Gość przyjeżdża z dzieckiem o późnej porze, sprawia wrażenie bycia w pośpiechu.
• Podczas rejestracji, dziecko wydaje się niespokojne, zestresowane czy zmuszone do
przebywania w Obiekcie z osobą dorosłą. Dziecko unika kontaktu wzrokowego z osobą
dorosłą, z którą przyjechało.
• Dziecko nie wie, gdzie jest albo pytane o cel podróży podaje niespójne odpowiedzi.
• Dziecko podaje niespójne odpowiedzi co do relacji z osobą dorosłą lub co do miejsca pobytu
rodziców.
• Gość podczas rejestracji rozgląda się, weryfikuje układ kamer monitoringu, zasłania się przed
kamerą.
• Gość zabiera dziecko bezpośrednio do pokoju, sprawia wrażenie, jakby nie chciał, żeby
dziecko nawiązało kontakt z osobą pracującą w recepcji lub z jakąkolwiek inną osobą.
• Gość, przebywający w Obiekcie z dzieckiem wyraźnie unika innych osób podczas pobytu w
Obiekcie, unika nawiązywanej przez personel rozmowy (nawet tzw. small talk).
• Gość, przebywający w Obiekcie z dzieckiem zaprasza do pokoju inne osoby, które nie są
gośćmi Obiektu.
• Gość dokonuje płatności gotówką albo kartą prepaid, przy czym płatności dokonuje
codziennie (np. z uwagi na to, że nie wie, jak długo będzie przebywał w Obiekcie) albo prosi
inną osobę, żeby opłaciła nocleg.
• Gość wynajmuje pokój na niestandardowy okres: na godziny, na część dnia albo na bardzo
długi okres.
• Gość posiada przedmioty, które mogą być przekazywane dzieciom jako prezenty.
• Gość, który przyjeżdża z dzieckiem, nie ma bagażu albo przyjeżdża z bardzo małym bagażem.
• Gość pojawia się w Obiekcie z dzieckiem, z którym się wcześniej nie meldował.
• Gość zachowuje się wobec dziecka w sposób nacechowany seksualnie, a relacja między
osobą dorosłą a dzieckiem nie wydaje się naturalna i opiekuńcza.
• Gość z dzieckiem wynajmuje pokój, w którym jest mniej łóżek niż meldowanych osób – np.
łóżko małżeńskie dla osoby dorosłej, nie prosi o dostawkę.
• Dziecko jest ubrane w sposób nieodpowiedni do pogody albo nieadekwatny względem
osoby dorosłej, z którą przyjechało (np. widoczna jest wyraźna różnica statusu majątkowego
osoby dorosłej i dziecka).
• Dziecko przychodzi do Obiektu późno w nocy lub w czasie, kiedy powinno być w szkole.
• Osoby dorosłe, które nie są gośćmi Obiektu, przebywają w lobby, zdają się obserwować
otoczenie i kontaktują z gościem Obiektu, który przyjechał z dzieckiem.
RESTAURACJA, BAR
• Gość przebywa z dzieckiem, z którym nie był zameldowany w Obiekcie.
• Osoby z zewnątrz, niezameldowane w Obiekcie, zdają się szukać klientów i coś im oferować.
• Gość pyta personel Obiektu albo inne osoby o usługi seksualne dla dorosłych, w tym z
młodymi osobami.
• Osoby nastoletnie czekają na osobę dorosłą, która je odbiera i nie wydaje się być ich
rodzicem czy opiekunem.
• Dzieci, które wydają się być bez opieki, proszą o jedzenie, napoje czy pieniądze.
• Podejrzana wymiana gotówki albo upominków pomiędzy osobą dorosłą a dzieckiem.
• Dziecko wydaje się niespokojne, zdenerwowane, unika kontaktu wzrokowego.
• Osoba dorosła zachowuje się w sposób nacechowany seksualnie wobec dziecka – nie jest to
naturalna i opiekuńcza relacja.
• Osoba dorosła podaje dziecku alkohol lub substancje mogące stanowić środki odurzające.
• Osoba dorosła, przebywająca wyłącznie z dzieckiem, pospiesznie zakupuje alkohol i udaje
się z nim do pokoju.
• Podczas pobytu osoba dorosła i dziecko nie przychodzą na zamówione śniadanie albo
korzystają ze śniadania w nieuzasadnionym pośpiechu w porze, w której na sali znajduje się
najmniej gości.
STREFA BASENOWA / SAUNA
• Osoba dorosła mimo sprzeciwu dziecka wobec obecności tej osoby udaje się wraz z
dzieckiem do przebieralni, toalety, sauny.
• Dziecko wchodzące lub przebywające w strefie basenowej z osobą dorosłą jest
zestresowane, wydaje się nie cieszyć z pobytu w tym miejscu.
• Osoba dorosła zachowuje się w sposób nacechowany seksualnie wobec dziecka – nie jest to
naturalna i opiekuńcza relacja.
• Osoba dorosła nieprzebywająca z dzieckiem spędza czas w przestrzeni przeznaczonej dla
dzieci, obserwuje dzieci.
SŁUŻBA PIĘTER, ROOM SERVICE
• Karta “Nie przeszkadzać” (lub podobna) jest stale wywieszona na drzwiach pokoju, gdzie
przebywają dzieci.
• Brak zgody na sprzątanie pokoju przez cały pobyt gościa.
• Duża ilość gotówki zauważona w pokoju w widocznym miejscu (nie upoważnia to personelu
do przeszukiwania osobistych rzeczy Gościa).
• Dzieci pozostawione bez opieki przez długi czas w pokoju lub w ogóle nie wychodzą z pokoju
(np. donoszone jest im jedzenie).
• W pokoju znajdują się liczne komputery, telefony komórkowe, karty SIM, czytniki do kart
płatniczych, nośniki cyfrowe (karty pamięci, płyty, pendrive) i inne podobne przedmioty,
mogące wskazywać na przeprowadzanie nielegalnych transakcji lub posiadanie
niedozwolonych treści.
• W pokoju, w którym przebywa gość z dzieckiem, znajduje się kamera.
• Osoba dorosła i dziecko nieczęsto wychodzą z pokoju, prawie wcale nie wychodzą albo tylko
w godzinach, kiedy mało gości przemieszcza się po Obiekcie.
• Gość, przebywający z dzieckiem zamawia posiłki, napoje (w szczególności alkohol) do
pokoju, nie pozwala na wniesienie posiłków do środka, oczekuje pozostawienia zamówienia
na zewnątrz lub odbiera je przy minimalnie uchylonych drzwiach.
• W pokoju znajdują się ubrania dziecięce albo zabawki, mimo, że dziecko nie zostało
zarejestrowane na pobyt w Obiekcie.
• W pokoju, w którym osoba dorosła zarejestrowała się z dzieckiem albo w którym przebywa
niezarejestrowane dziecko, widoczna jest duża ilość alkoholu albo narkotyki.
• W pokoju, w którym osoba dorosła zarejestrowała się z dzieckiem albo w którym przebywa
niezarejestrowane dziecko, znajdują się prezerwatywy lub przedmioty o charakterze
erotycznym itp.